Not sure which solution fits your company? 🤔

Restructuring, bankruptcy or liquidation - we help you find the right path.

9/21/26

Kui palju jõuab Eesti ettevõtja taskusse peale kõigi maksude tasumist?

— Raul Pint 

Eesti unikaalne maksusüsteem pakub ettevõtjatele suurt vabadust: seni, kuni teenitud tulu püsib ettevõttes ja seda kasutatakse äritegevuse arendamiseks või edasi-investeerimiseks, on ettevõtte tulumaks 0%. Reaalne maksukohustus tekib alles hetkel, kui omanik soovib raha ettevõttest välja võtta. 

Kuid kui palju jõuab reaalselt ühe teenitud euro pealt ettevõtja isiklikule pangakontole, kui kõik riiklikud kohustused on täidetud? Vastus sõltub otseselt valitud väljavõtmise viisist: dividendina saab 1 eurost kätte täpselt 78 senti, palgana aga keskmiselt 57 senti.

Uurime siis põhjalikult mõlemat mudelit, vaatleme sissetulekut mõjutavaid uusi maksumuudatusi ning hindame käibemaksu mõju teenitud euro algfaasis.


Dividend vs Palk - Bruto 

Selleks, et võrrelda puhtalt bruto-euro  jaotumist, eeldame järgnevas tabelis, et ettevõttel on juba olemas 1 euro maksueelset tulu (kasumit) ning palga puhul on maksuvaba tulu optsioon juba mujal ära kasutatud.


  1. Dividendid – ettevõtja kõige maksuefektiivsem valik

Kui ettevõte on saavutanud stabiilsuse ja tegevusest on kogenenud jaotamata kasumit, on dividendide maksmine kõige soodsam viis tulu isiklikku tarbimisse suunata.


Kuidas arvutatakse dividendi tulumaksu?

Alates viimastest maksumuudatustest on kaotatud varasem regulaarsete dividendide soodusmäär (14%). Kõikidele dividendidele kehtib nüüd ühtne juriidilise isiku tulumaksumäär 22%.

Kuna tulumaksu maksab ettevõte, arvutatakse seda brutosummalt valemiga 22/78 netosummast: 


  • Matemaatiline näide: Kui soovid oma pangakontole puhtalt kätte 780 eurot, peab ettevõte maksma riigile 220 eurot tulumaksu. Ettevõtte kontolt lahkub kokku 1000 eurot.

  • See tähendab, et iga teenitud euro pealt saab omanik kätte täpselt 78 senti.


Plussid ja miinused


  • Pluss: Madalaim võimalik seaduslik maksukoormus (puudub sotsiaalmaks). Füüsilise isiku tasemel pangakontole laekunud summalt täiendavat tulumaksu enam kinni ei peeta. 


  • Miinus: Dividend ei anna ravikindlustust ehk haigekassat ega kogumispensioni staaži. Lisaks kasutab   Maksu- ja Tolliamet  reeglit: kui teed ettevõttes reaalset igapäevast tööd, pead endale maksma ka turutingimustele vastavat turu- või juhatuse liikme palka, mitte ainult dividende. 


2. Töötasu ja juhatuse liikme tasu – stabiilne, kuid kallis

Kui ettevõttel pole veel eelnevate perioodide jaotamata kasumit või on vaja tagada igakuine ravikindlustus, tuleb raha välja võtta palgana. Palga maksustamine on Eestis astmelise ja mitmekihilise struktuuriga. 


Maksukomponendid tööandja kogukulust:

  1. Sotsiaalmaks: 33% (arvutatakse bruto-palgalt).

  2. Tööandja töötuskindlustusmakse: 0,8%.

  3. Töötaja töötuskindlustusmakse: 1,6% (peetakse kinni brutopalgast).

  4. Tulumaks: 22% (peetakse kinni brutopalgast).

  5. Kogumispension (II sammas): Sõltuvalt isiku valikust tavapäraselt 2%, 4% või 6%. 


Reaalne näide: 1 euro teekond palgana

Kui ettevõtja kogukulu palgafondile on täpselt 1.00 euro, siis jaotub see ilma maksuvaba tulu arvestuseta ja standardse 2% pensionisambaga järgmiselt:

  • Ettevõtte kogukulu: 1,00 €

  • sellest sotsiaalmaks ja tööandja töötuskindlustus: 0,25 €

  • Brutopalk: 0,75 €

  • sellest töötaja sotsiaalmaksed ja tulumaks: 0,18 €

  • Netopalk (kätte): ~0,57 €

Seega, palgana väljavõtmisel sulab ühest eurost riigimaksudeks pea pool ning kätte jõuab ligikaudu 57 senti.


Uus maksuküüru vaba maksuvaba tulu

Alates praegusest perioodist on Eestis kaotatud varasem keeruline astmeline maksuküür. Kõigile tööealistele inimestele kehtib nüüd ühtne maksuvaba tulu 700 eurot kuus (8400 eurot aastas), olenemata sissetuleku suurusest. 

Kui see ettevõttest saadav palk on sinu ainus sissetulek ja sa rakendad seal maksuvaba tulu avaldust, jääb esimese 700 euro ulatuses teenitud brutopalgalt tulumaks (22%) võtmata. Sellisel juhul tõuseb esimese 700 euro neto-saagikus ligi 69 sendini iga kulutatud euro kohta. 


Mis juhtub siis, kui alustame kliendi makstud eurost? NB ! Käibemaks

Paljud alustavad ettevõtjad teevad vea, arvutades oma tulevast tulu otse kliendile esitatud arve summast. Kui ettevõte on ületanud 40 000-eurose aastase käibe piirmäära, on ettevõte kohustatud end registreerima käibemaksukohustuslaseks.

Eesti standardne käibemaksumäär on 24%. See muudab euro teekonda drastiliselt:

  • Kui klient maksab teenuse eest 1,24 eurot, siis esimese sammuna liigub 0,24 eurot otse riigile.

  • Ettevõttele jääb alles 1,00 euro puhast müügitulu (brutokasumit).

  • Kui see 1 euro suunatakse nüüd edasi dividendiks, saab ettevõtja sellest kätte 0,78 eurot.


Ehk siis kliendi poolt pangaülekandega makstud 1,24 eurost jääb käibemaksukohustuslasest ettevõtja taskusse dividendina 0,78 eurot (riigile läheb kokku 46 senti) ning palgana ilma maksuvabastuseta 0,57 eurot (riigile läheb kokku 67 senti).


Ettevõtjana on sul täielik seaduslik kontroll selle üle, kuidas oma teenitud tulu jaotada. 


Kõige mõistlikum strateegia on kahe meetodi kombineerimine:


  1. Määra endale mõistlik ja turutingimustele vastav igakuine palk, mis tagab sulle sotsiaalsed garantiid ja ravikindlustuse ning võimaldab kasutada igakuist 700-eurost maksuvaba tulu. 


  2. Kõik selle piiri ületavad kasumijäägid investeeri kas ettevõttes maksuvabalt edasi või võta kord aastas välja dividendina, tagades endale maksimaalse võimaliku 78-sendise netotulu iga teenitud euro pealt.

Man

Not sure which solution fits your company? 🤔

Restructuring, bankruptcy or liquidation - we help you find the right path.

Free and without obligation. Same-day reply.

⏳ 30+ years of experience. 👥 Over 5000 entrepreneurs have received help from Raul.

Man

Not sure which solution fits your company? 🤔

Restructuring, bankruptcy or liquidation - we help you find the right path.

Free and without obligation. Same-day reply.

⏳ 30+ years of experience. 👥 Over 5000 entrepreneurs have received help from Raul.